Saint Yacht -varustamon Fridolin, FIN-12 on klassinen kilpapurjevene. Fridolinin nykyiset omistajat, Peter Åstrand ja Johan Gärkman, panostavat veneen miehistön kanssa vuosittain useisiin kansallisiin ja muutamiin kansainvälisiin purjehduskilpailuihin.

Vaiheikkaan historian omaava Fridolin valmistui jo vuonna 1930 kilpaveneeksi ruotsalaisen venesuunnittelija Tore Holmin johdolla. Suomeen Fridolin ostettiin vuonna 1933. Fridolin toimi valmistuttuaan joitakin vuosia kilpaveneenä, jonka jälkeen se siirtyi matkaveneeksi 1930-luvun puolivälissä, kunnes 1980-luvulla palasi aktiivisesti kilpailemaan. Vuosien aikana Fridolin tehtiin muutamia muodonmuutoksia, joista suurin tapahtui vuonna 2001, jolloin Fridolin uudistettiin nykyaikaisemmaksi kilpaveneeksi ja painosta pudotettiin peräti 400 kiloa ylimääräistä painoa. Uudistuksen jälkeen Fridolinista tuli entistä kilpailukykyisempi ja sen kilpaura lähti nousuun.

Fridolinin kilpauran parhaimpiin suorituksiin kuuluvat pronssimitali vuoden 2005 MM-kisoissa Ruotsissa ja Yhdysvaltojen Newportissa 2010 järjestetyissä MM-kisoissa hopeamitalille yltäminen, mikä on Fridolinin uran toistaiseksi paras kilpapurjehdussijoitus. Hopeamitali purjehdettiin Fridolinin nykyisellä miehistöllä, johon kuuluvat Peter Åstrand (trimmari-omistaja), Johan Gärkman (ison purjeen trimmaaja-omistaja), Peter Tenström (keulakansi-gasti), Henri Lundberg (ruorimies) ja Tom Borenius (taktikko-trimmaaja).

FRIDOLININ MONIVAIHEINEN HISTORIA

Fridolinin alkutaival

Fridolinin taival kilpaveneeksi alkoi syksyllä vuonna 1929, jolloin kuuluisa ruotsalainen purjehtija Sven Salén tilasi venesuunnittelija Tore Holmilta uuden 6mR-luokan veneen. Veneen rakentaminen käynnistyi talvella 1929-1930 Holmin perheen omistamalla telakalla Gamlebyssä Smoolannissa. Keväällä 1930 vene valmistui, jonka jälkeen Salén siirsi veneen omistuksen ystävälleen ja liikekumppanilleen Carl Matthiessenille. Pohjoismaissa Matthiessen tunnettiin "banaanikuninkaana" toimiessaan johtajana Banankompaniet-yhtiössä, joka kuljetti laivalla tuotteita Etelä-Amerikasta Pohjoismaihin. Uusi vene nimettiin Fridoliniksi ja se rekisteröitiin purjehdusseura Kungliga Svenska Segel Selskapetiin (KSSS). Vuonna 1930 Fridolin purjehti ensimmäisen kilpailunsa KSSS:n helluntairegatassa sijoittuen kolmanneksi. Alkuvuosien paras kilpailumenestys oli vuonna 1932 Sandhamin regatassa, jolloin Fridolin saavutti kolmannen sijan.

Fridolin tuli Suomeen

Laivanvarustaja Curt Mattson osti Fridolinin Suomeen vuonna 1933. Alus rekisteröitiin NJK:n rekisteriin ja se sai purjetunnuksen L-12. Curt Mattson vietti lapsuutensa Maarianhaminassa ja oli sekä innokas että taitava ruorimies. Hän osallistui aktiivisesti ja menestyksekkäästi kilpailuihin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin purjehtien mm. Sandhamnissa, Kielissä ja Torbayssa. Mattsonista tuli Torbayn purjehduskilpailussa aikansa legenda kansainvälisessä lehdistössä. Kun häneltä kysyttiin miten kuutosella luovitaan Lontoosta Torbayhin, Mattson totesi: "Ensin suoraan kohti Ranskaa ja kun ranta tulee vastaan, tehdään käännös kohti Torbayta". Vuonna 1934 Purjehtijaliitto valitsi Fridolinin vuoden parhaaksi kuutoseksi.

Fridolin matkaveneenä

Vuonna 1935 Curt Mattson tilasi Tore Holmilta uuden kuutosen (LYN L-37) ja myi Fridolinin helsinkiläisille Bertel Liljequistille ja Åke af Forsellesille. Silloisen suuntauksen mukaisesti Fridolin ruffattiin, jotta saatiin kajuutta ja vene soveltuisivat paremmin retkipurjehdukseen. Muutoksen jälkeen Fridolin kilpaili ruffatussa luokassa. Omassa luokassaan "Skandinaviska ruffade klassen" Fridolin oli ylivoimainen voittaen mm. NJK:n, Hangon ja Sandhamnin regatat. Ruffatut kuutoset saivat uuden tehtävän toimimalla matkaveneinä, mikä on mahdollistanut moneen veneen säilymisen vuosikymmenien ajan.

Sotavuosina Fridolin koki kovan kohtalon. Suomen puolustusvoimat takavarikoi sen alkuperäisen lyijykölin ja näin osa veneen sielua haudattiin ammuksina Karjalan kannakselle. Lyijykölin tilalle rakennettiin kömpelö valurautainen painoköli. Mutta sotavuosinakin purjehdittiin. Vuonna 1944 Fridolin haaksirikkoitui Espoon vesillä, kun sen masto katkesi. Hätäsignaalin nähnyt saksalainen sukellusvene kieltäytyi auttamasta. Vene ajautui Bredskärin rantakallioille ja miehistö onnistui pelastautumaan ilman henkilövahinkoja. Tapahtumasta kertoi Frisk Bris numerossa 7 / 1944.

Fridolin purjehti Suomenlahdella eri omistajien navigoimana retki- ja matkapurjehduksia eikä aktiivisesti osallistunut kilpailutoimintaan. Purjehdusretket suuntautuivat Helsingistä lähinnä läntiselle Suomenlahdelle. Kuvamateriaalia Fridolinin purjehduksista löytyy niin Helsingin, Hangon kuin Nauvonkin vesiltä.

Fridolin palaa kilpailemaan

Vuonna 1980 ahvenanmaalainen Richard Lundberg osti Fridolinin ja rekisteröi sen MSF:n rekisteriin. Fridolin oli vuosien mittaan rapistunut ja Lundberg käynnistikin laajan kunnostusprojektin. Kunnostuksessa veneestä poistettiin ruffi ja lisäksi kaaret sekä vedenalaiset kylkilaudat vaihdettiin. Vene varustettiin retkikäyttöön "kaikilla mukavuuksilla". Veneen riki uusittiin ja kansi rakennettiin uudestaan tiikistä. Fridolin kilpaili aktiivisesti Maarianhaminassa 1980-luvulla.

Timo Koljonen hankki veneen omistukseensa vuonna 1988 ja rekisteröi sen takaisin NJK-purjehdusseuraan. Fridolin osallistui säännöllisesti kilpailuihin ja se nähtiin usein Helsingin, Hangon ja Maarianhaminan satamissa vieraana. Samalla Fridolinin nykyinen miehistö alkoi muodostua. Vuodesta 1988 Peter Tenström on toiminut keulagastina ja allround-jäsenenä. Henri Lundberg kipparoi venettä ensimmäisen kerran MSF:n regatassa vuonna 1990. Fridolin osallistui 1990-luvulla kesän merkittävimpiin purjehdustapahtumiin Helsingin, Hangon, Maarianhaminan, Sandhamnin ja Kotkan vesillä. Vuonna 1992 Peter Åstrand purjehti veneen miehistössä ensimmäisen kilpailun Kotkan regatassa. 6mR-luokka vahvistui Suomessa merkittävästi ja Fridolin joutui antamaan muille tasoitusta valurautaisen painokölin sekä raskaan varustelunsa ansiosta.

Fridolinin uusi tuleminen

Peter Åstrand tuli veneen toiseksi omistajaksi vuonna 2001 ja samalla Fridolinin kunnostettiin entistä kilpailukykyisemmäksi. Veneen ylimääräinen retkikalustus purettiin ja raskas kansi korvattiin uudella. Lisäksi kannen layout suunniteltiin uudestaan, kaaria ja tukirakenteita sekä vahvistettiin että uusittiin. Tärkein uudistus oli valurautaisen painokölin korvaus alkuperäistä vastaavalla lyijykölillä. Fridolinin kunnostustyöt suoritettiin Kotkan Puuvenekeskuksessa Allu Savolaisen ja Juha Suorsan johdolla. Suunnittelussa suurena apuna oli venesuunnittelija Kamu Stråhlman. Kunnostuksen aikana veneestä poistui 400 kiloa "ylimääräistä" painoa ja lyijykölin ansiosta painopistettä pystyttiin siirtämään alemmaksi.

Uudistamisen johdosta Fridolinin ensimmäinen kausi oli heti menestys veneen voittaessa Pohjoismaiden mestaruuden Maarianhaminassa. Tällöin ensimmäisen kerran yhdessä purjehti veneen silloinen miehistö, johon kuuluu Tom Borenius, Henrik Lundberg, Timo Koljonen, Peter Tenström ja Peter Åstrand. Vuoden 2005 luokkansa maailmanmestaruuskisoissa Ruotsissa, Fridolin sai pronssia. Kovassa kansainvälisessä kilpailussa saavutettu kolmas sija on Fridolinin toiseksi paras kilpapurjehdussijoitus.

Kesällä 2009, ennen New Portin MM-kisoja, veneen pitkäaikainen omistaja Timo Koljonen myi osuutensa veneestä Johan Gärkmanille. Näin muodostui nykyinen Team Fridolin, joka tulee osallistumaan vuoden 2011 MM-kisoihin Helsingissä. Miehistö on purjehtinut yhdessä New Portin kisoista asti.

Fridolinilla purjehtiessa on periaatteena aina ollut se, että purjehdus on ennen kaikkea hauskaa. Näin miehistöä on hitsattu yhteen ja kuntoa paranneltu jokakeväisellä Lapin leirillä. Vuonna 2009 syksyllä Fridolin osallistui luokkansa maailmanmestaruuskilpailuihin Newportissa, Yhdysvalloissa, missä Fridolin saavutti toistaiseksi uransa parhaimman sijan sijoittumalla hopealle.

http://www.fridolin.fi

Siirry sivun alkuun

FIN-12 Fridolin

Seura NJK
Rakennusvuosi 1930
Suunnittelija Tore Holm
Veistämö Holms Yachtvarv, Gamleby
Ensimmäinen omistaja
Carl Matthiessen, KSSS

Pituus11.53
Leveys1.85
Vesilinja7.12
Paino3900
Purjepinta-ala41.7

Omistajat Johan Gärkman & Peter Åstran / peter.astrand@dlc.fi

FIN-12 KUVAT
 

RANKING 2014 (11.8.)

1. FIN-49 Sara af Hangö 73
2. FIN-36 JOY 65
3. FIN-51 May Be VI 51
4. FIN-44 TOY 51
5. FIN-50 Alibaba II 49
6. FIN-38 Mariana 49
7. FIN-63 Borée II 47
8. FIN-60 Off Course 45
9. FIN-74 Lisbeth V 39
10. FIN-12 Fridolin 35
11. FIN-39 Jolanda 29
12. FIN-43 Wire 27
13. FIN-51 May Be IV 24
14. FIN-66 Bambi 22
15. FIN-72 Ara 17
16. FIN-35 Elinore 16
17.FIN-30 Raili 15
18. F-46 Astree III 15
19. FIN-40 Fandango 14
20. FIN-52 Marianne 11
21. FIN-61 Silene III 8
22. FIN-69 Topp 6
23. FIN-24 Antinea 6
24. FIN-69 Victoria 4
25. FIN-17 Arneta 2
26. FIN-19 Puckie 1
27. FIN-77 Antje 1
28. GBR-48 Caprice
29. FIN-21 Klara Stjärnan
30. FIN-67 Djinn
31. FIN-22 Merenneito

Katso kaikki