LIITY 6-MR-POSTITUSLISTALLE

Pysy ajanhermolla ja aallon harjalla - saat tiedotteet ja kilpailukutsut suoraan omaan sähköpostiisi.

LÄHETÄ

Liian kovaa keliä ja peliä Helsingin Regatassa

Helsingin Regattaan oli ilmoittautunut ilahduttavasti 18 kuutosta. Lähtölinjalle saatiin 17 venettä. Sama määrä kuin RRegatassa. Hieno alku kaudelle. Lauantaina oli mitä hienoin sää - tähän asti paras purjehdussää tänä vuonna.

Haasteet alkoivat sunnuntaina. Kovaa tuulta ja sadetta oli odotettavissa. Säätiedotus piti kutinsa. Huono sää, nouseva kova tuuli ja kasvava terävä aallokko tekivät olosuhteet kuutosille todella haastaviksi. Sunnuntain lähdössä vain neljä venettä pääsi maaliin. Kokonaista yhdeksän venettä sai DNF:n. Tämä ei tietenkään voi olla oikein. Meidän pitää vuosikokouksessa päättää, mitä haluamme tehdä nykyiselle tuulirajalle (12 m/s jatkuvaa tuulta). Pitäisikö meidän laskea sitä vai ottaa mukaan jonkinlainen "aaltokerroin". Sunnuntaina lähdössä tuuli oli alle 12m/s, mutta se oli nousevaa. Lisäksi Isosaaren pään matalikko nosti aallokon tosi teräväksi. Keli oli liian kovaa klassikoille. Keskustelua voitaisiin käydä jo ennen vuosikokousta vaikka liiton Facebook sivuilla.

Turvallisuus

Sekä lauantaina että sunnuntaina oli liikaa "tapahtumia" - kolareita ja pahoja läheltä piti tilanteita. MM-vuonna 2011 meillä oli turvallisuusmielessä katastrofaalinen alkukesä. Nyt tilanne alkaa muistuttaa paljon samaa, vaikka rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että eivät kaudet 2012 ja 2013 olleet kolareiden osalta mitään hyviä vuosia.

Kaikki lähtee tähystyksestä. Sekä styyran että paaran veneiden pitää jatkuvasti tähystää kaikkiin suuntiin. Helposti ajatellaan, että paaran veneet ovat väistämisvelvollisia ja sen takia styyran puolen veneet voivat ajella kuin Lontoon sumussa. Toinen turvallisuuteen suoraan vaikuttava asia on turvamarginaalit. Lähdöt ovat luku sinänsä, mutta pienemmät turvavälit ovat tulleet valitettavasti "arjeksi" myös kohtaamistilanteissa ja ensimmäisellä ylämerkillä. Tämä on kilpapurjehdusta, mutta jokainen voi ottaa sijan parin menetyksen silloin tällöin eikä tarpeettomasti nosta kolaririskiä. Pitkässä juoksussa pienemmällä aggressiotasolla me kaikki voittamme.

Tulostaulukossa ykkösenä on Sara af Hangö, kakkosen Alibaba II, kolmantena Mariana ja neljäntenä Off Course.

Onnea voittajille!

Täydellinen tuloslista https://helsinkiregatta.appspot.com/download?blob-key=AMIfv95idExKlWf-0DfUWqEE41ngDsSTlMDszJ9V3G_r5FbUohdKACYuewUhoaWHiUGtqiOfhg9E-wfGqN2v3Lt1O6S6Vr4AOM3guyYd3TXDYshWJUUImnBsR3j7FeVh_ywxuaxyTdFMLkQ2OGsRnvDCAxl_VjpaARs7oAzKmigwTRM8D0oQ1i8

6mr 30.6.2014

Siirry sivun alkuun
UUSIMMAT KUVAT
 

Ranking 2018 net

FIN 49

Sara af Hangö

71

F46

Astrée III

63

FIN 51

May Be VI

61

FIN 60

Off Course

59

FIN 43

Wire

56

FIN 77

Antje

43

FIN 67

Djinn

40

FIN 72

ARA

34

FIN 63

Borée II

30

FIN 39

Jolanda

29

FIN 38

Mariana

23

FIN 23

Merenneito II

16

FIN 76

Victoria

15

FIN 61

Silene

9

FIN 44

TOY

9

FIN 30

Raili

6

L35

Elinore

5

S 2

May Be IV

5

FIN 17

Arneta

4

FIN 74

Lisbeth V

3

FIN 64

Emzia

3

FIN 40

Fandango

2

FIN 19

Puckie

1


Katso kaikki

 

SPONSORED BY